کسب و کار

کسب و کار

مجله ی آموزشی کسب و کار و انگیزه
کسب و کار

کسب و کار

مجله ی آموزشی کسب و کار و انگیزه

کسب و کار نوپای خود را اینگونه راه اندازی کنید .

برای راه اندازی یک استارتاپ کارهای بسیار زیادی وجود دارد. ابتدا باید فهرستی از تمامی فعالیت‌های مورد نیاز تهیه کنیم. مسلما در این لیست بعضی از فعالیت‌ها اهمیت بیشتری نسبت به سایر اقدامات دارند.

اجازه دهید با آن دسته از فعالیت‌هایی شروع کنیم که به عنوان پایه و اساس کسب وکار شما تلقی می‌شوند.

  

۱.چشم انداز خود را بشناسید:

کاملا واضح و بدیهی‌ست! شما بدون ایده و ایده‌پردازی نمی‌توانید یک استارتاپ و کسب‌ وکار را راه‌اندازی کنید .

اغلب کسب‌وکارهای نوپا برای کسب‌و‌کار خود ایده یا چشم‌انداز دارند، اما نمی‌توانند به شکل شفاف و واضح آن را بیان کنند و به تعریف دقیق آن بپردازند. مالک یا مالکین کسب‌و‌کار ممکن است برای توضیح چشم انداز و ایده خود به دیگران با چالش‌هایی مواجه باشند یا هرکدام به شکل متفاوتی از دیگری به تعریف چشم‌انداز کسب‌و‌کارشان بپردازند.

این امر گیج کننده است و پیام‌های متناقضی را به سرمایه‌گذاران بالقوه یا مشتریان ارسال خواهد کرد.

شما باید اصول اولیه را بدانید و همواره دو مورد را در نظر داشته باشید:

الف)آن‌چه هستید

ب) آن‌که هستید

«آن‌چه هستید» در تلاش است تا به این دسته از سوالات پاسخ دهد، استارتاپ شما چه کار می‌کند؟ آیا محصول ارایه می‌دهید یا خدمت؟ به‌دنبال تغییر چه چیزی هستید؟ در چه بازاری در حال حرکت هستید؟

«آن‌که هستید» نیز در تلاش است پاسخ مناسبی برای این نوع سوالات بیابد، شما و تیم‌تان چه کسانی هستید؟ چرا شما؟ چه چیزی سبب آغاز سفر کارآفرینی شما شده است؟

راه اندازی استارتاپ

۲.ارزش‌های کسب‌و‌کار خود را مشخص کنید:

شما باید ارزش‌ها را مشخص کنید. این بخش بیشتر در حوزه «‌چرایی» و «‌چگونگی» تعریف می‌شود.

در واقع باید بعضی ارزش‌های اصلی را که به شما و دیگر بنیان‌گذاران و کارمندان کمک می‌کند، مشخص کنید. اشتباهات و کارهای درست کارمندان استارتاپ‌تان را بشناسید.

برای مثال شرکت «‌Adobe» استراتژی، نوآوری و مشارکت را به‌عنوان ارزش‌های اصلی خود معرفی می‌کند. اگر این شرکت توسعه تیم، شرکت و چشم‌اندازش را به عنوان اهداف مهم در نظ داشته باشد بدون شک نوآوری و مشارکت جز ارزش های اصلی آن محسوب خواهند شد.

فراموش نکنید مشخص کردن ارزش‌ها سبب کنترل کسب‌و‌کارتان خواهد شد.

«چرایی‌ها» به‌دنبال پاسخ به سوالاتی نظیر چرا استارتاپ خود را راه‌اندازی کردید؟ باورها و ارزش های اخلاقی شما چیست؟ تفاوت‌های اساسی که می‌توانید ایجاد کنید، چه چیزی‌ست؟

در حیطه «چگونگی‌ها» نیز این سوالات را مشاهده می‌کنیم، شما و تیم چگونه کار خواهید کرد؟ چه ساختارهایی را دنبال می‌کنید؟ آیا تاکید بر کارفردی یا گروهی است؟ چه مقرراتی برای تضمین هماهنگی و امنیت خودتان و دیگران در نظر گرفته خواهند شد؟ چه سیاست‌هایی را باید تغییر داد؟

پاسخ به این عنوان، ارزش‌های اصلی و حقوق و اشتباهات کارکنان استارتاپ‌تان را مشخص می‌کند.

۳.بازارهدف‌تان را مشخص کنید:

شما ایده عالی در سر دارید. چشم انداز و ارزش‌های‌تان را مشخص کرده‌اید. مشکل بعدی این است که چه کسی قرار است ایده شما را بخرد؟ لذا باید بازار هدف خودتان را بشناسید. در واقع، باید بدانید که آیا بازار هدف برای ایده تان وجود دارد یا نه. اگر بازارهدفی وجود ندارد باید تغییراتی را ایجاد کنید.

تحقیقات خود را آغاز کنید. آیا محصولات و خدمات مشابه در بازاروجود دارد؟ آیا رقابت بالا یا پایین است؟ آیا وارد یک بازار جدید می شوید و قصد رهبری آن را دارید؟

مشتریان هدف خود را انتخاب کنید و اطلاعاتی در مورد آن ها در حوزه های جنسیت، سن، مکان، شغل، درآمد، وضعیت، محیط، عادات خرده فروشی و غیره  کسب کنید.

برای درک بهتر بازارهدف به این نکات توجه کنید:

۱. محصولات و خدمات مشابه در بازار را بررسی کنید. به دامنه قیمت آن‌ها و استراتژی‌های فروش شرکت‌های دیگر توجه کنید.

۲.نام تمامی شرکت‌هایی که محصولات و خدمات مشابهی را عرضه می‌کنند، یادداشت کنید. شدت رقابت را بررسی کنید.

۳.برای آزمایش به گروهی از مشتریان هدف خود محصولات و خدمات خود را ارایه کنید و متغیرهای جنسیت، سن، مکان، شغل، درآمد، وضعیت، محیط، عادات خرده فروشی و غیره را در نظر داشته باشید.

بازارهدف در راه اندازی کسب وکار نوپا (استارتاپ)

۴.به برندنیگ توجه داشته باشید:

هنگامی که چشم‌انداز شرکت درک می‌شود و بازار هدف شما شناسایی می‌شود، حال به برندی نیاز‌مند هستید تا مشتریان بالفعل و بالقوه شما را بشناسند.

برند به شما در هدف، کسب کار، شکست دادن رقبا و فروش کمک خواهد کرد.

برند باید با چشم انداز شما و ارزش های شما مرتبط باشد. برند به شما در دستیابی به بازارهدف کمک خواهد کرد تا استارتاپ‌تان موفق شود.

نکات زیر به شما در برندینگ کمک خواهد کرد:

۱. با یک طوفان فکری شروع کنید و برندی خلق کنید که  متمرکز روی هدف و بازار هدف باشد.

۲.سهم صدای برند خود را در نظر بگیرید.

۳.به زبان بصری برند خود توجه داشته باشید.

۵.بازاریابی و فضای مجازی:

بازاریابی امری بسیار حیاتی‌ست که توصیف حیاتی بودن آن قدری دشوار است. اساسا بازاریابی سبب راه اندازی استارتاپ‌تان خواهد شد.

اگر شما در بازارهدف‌تان دیده و شنیده می‌شوید، فرصت عالی برای بهبود و توسعه کسب و کار خود خواهید داشت.

اولین مورد که باید در نظر داشته باشید، بازاریابی رسانه های مجازی‌ست.

البته با وجود کانال های ارتباطی بسیار زیادی که وجود دارد، می توانید شبکه مجازی را انتخاب کنید که با کسب و کار شما در تناسب باشد.

۶.اهدافی را تنظیم کنید:

این امر نیز یکی از نکات بسیار مهم است زیرا تنظیم این اهداف مسیر و مقصد کسب و کار شما را فراهم می کند، هم اهداف کوتاه مدت و هم بلند مدت.

شما باید در مرحله اول راه‌اندازی کسب و کارنوپای خود نسبت به تنظیم این اهداف اقدام کنید.

به اصطلاح قبل از اینکه راه رفتن را یاد بگیرید، سعی نکنید از نردبان بالا بروید.

 برگرفته از سایت medium

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.