کسب و کار

کسب و کار

مجله ی آموزشی کسب و کار و انگیزه
کسب و کار

کسب و کار

مجله ی آموزشی کسب و کار و انگیزه

چرا داشتن انگیزه درکسب و کار مهم است؟

چرا داشتن انگیزه در کسب و کار مهم است | نقش انگیزه در کار، مانند سوخت یا منبع تغذیه برای موتور جت است. اگر مدرن‌ترین جت نیز سوخت یا منبع تغذیه نداشته باشد حتی حرکت نخواهد کرد چه رسد به پرواز. به همین ترتیب اگر بهترین شرایط کسب و کار را نیز داشته باشید اما انگیزه نداشته باشید، راه به جایی نخواهید برد. وجود انگیزه کافی، حرکت به سمت موفقیت و انجام کار را تسهیل و لذت‌بخش ‌کرده، بازده شما را افزایش خواهد داد. شاید این گفته استیو جابز، بهترین مثال برای بیان جایگاه داشتن انگیزه در کسب و کار باشد: «من می‌خواهم جهان را به لرزه دربیاورم». اگر چنین انگیزه‌ای در خود ایجاد کردید اصلاً نگران آینده خود نباشید چون شما انسان بزرگی هستید. درواقع مهارت و تخصص مانند همان تجهیزات و فنّاوری مورد استفاده در جت، و انگیزه مانند سوخت آن عمل می‌کنند.  

مقالات بسیاری در رابطه با اهمیت انگیزه در کسب و کار نوشته و منتشر شده‌اند اما آنچه در این مقاله خواهید خواند به صورت زیر است:

چرا داشتن انگیزه در کسب و کار مهم است؟

انگیزه به عنوان عامل رفع دلسردی در مواجهه با موانع

تعیین هدف و یادآوری آن

راه‌های تقویت انگیزه

 

چرا داشتن انگیزه در کسب و کار مهم است؟

چرا داشتن انگیزه در کسب و کار مهم است؟ برای پاسخ به این پرسش، مداری را در نظر بگیرید. انگیزه مانند منبع تغذیه¬ای در یک مدار، جریان تزریق می‌کند و مانند نیروی محرکه‌ای، در یک موتور گشتاور ایجاد می‌نماید در نتیجه به جلو حرکت خواهید کرد، در بن بست نخواهید ماند، راه‌ها و روش‌ها و گزینه‌های جدیدتری را امتحان خواهید کرد، انعطاف‌پذیر خواهید بود و در موقعیت‌ها و موانع مختلفی که با آن مواجه می‌شوید دست از کار نمی‌کشید.

انگیزه به عنوان عامل رفع دلسردی در مواجهه با موانع

انگیزه فردی

هر کاری را که آغاز کنید مطمئناً موانعی در سر راه شما قرار خواهد گرفت. آنچه اهمیت دارد برخورد شما با موانع پیش رو می‌باشد. آیا دلسرد خواهید شد و کار را رها می‌کنید یا به دنبال راه چاره می‌گردید و چندین مرتبه روش‌ها و گزینه‌های جدید را اعمال می‌کنید تا مانع برطرف شود؟ آنچه عملکرد شما را در چنین موقعیتی تعیین می‌کند، انگیزه‌ی شماست. بعنوان مثال چند مانع شروع کسب و کار در ایران عبارت‌اند از: نداشتن مسیر مشخص، ترس، نبود تشکیلات و سازمان‌دهی، کمبود دانش در رابطه با کسب و کار موردنظر، عدم شفافیت اقتصادی بازار و …

در مواجهه با چنین موانعی و حتی موانع سخت‌تری که در حین کار شاید ایجاد شوند مانند زمانی که نیازمند یک راهکار فنی هستید یا دچار کمبود بودجه شده‌اید یا رقبا میدان را برای شما تنگ کرده‌اند به هیچ عنوان درجا نزنید و با ایجاد انگیزه کافی، به جلو حرکت کنید. شاید گام بعدی شما منجر به موفقیت بزرگی شود که تاکنون فکرش را هم نمی‌کردید. درواقع با شروع کسب و کار شاید تمام موانع آینده را نبینید اما در وقوع موانع، آنچه به کمک شما می‌آید انگیزه و انرژی و پشت کارتان است تا آن‌ها را پشت سر گذاشته و به سمت هدفتان پیش بروید.

وقتی یک ایده‌ی بسیار عالی برای شروع یک کسب و کار دارید گام بعدی این است که باید بدانید چه کاری باید انجام شود. بدون این که راه را بلد باشید و مسیری داشته باشید، درجا خواهید زد. راه حل این مانع، ایجاد یک نقشه راه و برنامه‌ریزی و عمل به آن می‌باشد که آن‌هم فقط با داشتن انگیزه میسر است. پس انگیزه داشته باشید و با انرژی پیش بروید، سپس در برخورد با موانع، از اهل تخصص کمک بگیرید و به دنبال راه چاره باشید، اگر انگیزه وجود نداشته باشد، راه دشوار، سد می‌شود.

در کسب و کار، ترس یک مانع است و سؤال این است که بزرگ‌ترین ترس در بین افراد در کسب و کار چیست؟ مطابق یک نظرسنجی انجام شده بین ۱۰۰۰، شکست شخصی جواب پرسش فوق است. شکست شخصی شامل ورشکستگی مالی، بیکاری و تنهایی می‌باشد. همین احساسات در بسیاری از افراد، مانع بزرگی برای شروع یک کسب وکار به حساب می‌آیند. شما به عنوان یک کارآفرین باید تلاش کنید تا با انگیزه و انرژی و شوق، بر ترس‌های متفاوتی مثل ترس از شکست، ترس از حرفه‌ای نشدن، ترس از احمق فرض شدن، ترس از دست نیافتن به سرمایه مورد نیاز و… غالب شوید. این کار فقط با داشتن انگیزه بسیار قوی، و ایجاد انگیزه در طول مسیر ممکن است.

اگر شفاف‌تر بخواهیم برای غلبه بر ترس‌ها، راه حل ارائه دهیم، باید گفت اغلب اوقات ما از چیزهایی می‌ترسیم که هنوز تعریف مشخصی از آن‌ها نداریم یا هنوز اتفاق نیفتاده‌اند. به احتمال زیاد در آغاز راه‌اندازی یک کسب وکار، مسیر برایتان خیلی واضح نیست اما هنگامی که کاری را بر عهده بگیرید خواهید دید که اکثر وظایفتان قابل مدیریت کردن و قابل انجام است. دشواری ابتدای کار را کتمان نمی‌کنیم اما با اعتماد به نفس و انگیزه و انرژی کافی، مطمئناً از پس آن برمی‌آیید. مشاهده می‌کنید که مقابله با تمام موانع، به انگیزه و انرژی شما برمی‌گردد. و بیان کننده این حقیقت است که چرا داشتن انگیزه برای کسب و کار مهم است.

ایجاد سازماندهی یکی از مهارت‌های مهمی است که برای راه‌اندازی یک کسب و کار، باید آن را فرابگیرید. درواقع، سازماندهی به معنی توانایی مشاهده و نظارت بر تمام بخش‌های پویای کسب وکار می‌باشد که از مسائل مالی گرفته تا تولید، همه را شامل می‌شود. نبود سازماندهی یا اینکه وقتی کارتان را راه‌اندازی می‌کنید سپس با بزرگ‌تر شدن کار و بیشتر شدن حجم وظایف، متوجه می‌شوید که باید سازماندهی انجام دهید و تخصص و تجربه‌ای در این زمینه ندارید شاید فکر کنید که نظام کارتان در حال از هم پاشیدن است و شاید احساس ناتوانی کنید و مشاهده کنید که بازده کار پایین و پایین‌تر می‌آید این شما را دچار مشکل می‌کند. درواقع نبود سازماندهی را نیز می‌توان یکی از موانع یا حداقل دشواری‌های کار دانست. در مواجهه با عدم وجود سازماندهی، نیز اگر انگیزه داشته باشید به دنبال راه حل خواهید بود و سازماندهی را انجام خواهید داد. مثلاً راه حل سازماندهی کارتان بدین صورت می‌تواند باشد که یک نمودار سازمانی بکشید، لیست ساده‌ای از تمام بخش‌های کسب وکارتان فراهم نمایید. بدین ترتیب می‌توانید، نیازها و زمان نیازمندی، و اینکه به چه ترتیب و توسط چه کسی باید برطرف شوند و چه مقدار بودجه باید به آن تخصیص دهید و …را مشخص می کنید. به همین راحتی سازماندهی انجام می‌شود درحالی‌که اگر شما از انگیزه کافی برخوردار نباشید شاید با مواجه شدن با حجم کار و وظایف، بدون اینکه بدانید به راحتی می‌توانید سازماندهی انجام دهید، کار را رها کنید.

انگیزه در کسب وکار

تعیین هدف و یادآوری

در ابتدا تمامی افرادی که می‌خواهند کاری را راه‌اندازی نمایند، انگیزه‌ای دارند. اما شاید اهمیت داشتن انگیزه در کسب و کار را ندانند. همانطور که در مراتب بالا گفته شد، انگیزه، راه عبور از موانع است. باید اولاً انگیزه بالایی داشته باشید و ثانیاً در طی مسیر، مرتب به تقویت و یادآوری انگیزه خود بپردازید. انگیزه با هدف شما پیوستگی دارد یعنی انگیزه شما همان رسیدن به اهدافتان است. شاید بهتر باشد اهدافتان را یادداشت کرده و هر روز به آن‌ها نگاه و فکر کنید. شاید بهتر باشد با تیمتان هر روز چند دقیقه را صرف صحبت و یادآوری هدفتان نمایید. در کل باید انگیزه خود را به هر روشی که می‌توانید حفظ کنید و اجازه ندهید روزمرگی و موانع یا فراموشی هدف، آن را از بین ببرد و به دلسردی بدل کند.

راه‌های تقویت انگیزه

اهداف و برنامه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه مرتب شده برحسب اولویت داشته باشید و طبق آن‌ کار کنید. بهتر است دلیل یا دلایل روشنی برای کسب و کارتان داشته باشید. روزانه به مرور رؤیاهایتان بپردازید. برای کارتان چشم‌انداز و برنامه داشته باشید. به گروه‌های اجتماعی که در زمینه شما فعالیت می‌کنند ملحق شوید. مقدار زیادی از وقت خود را در یادگیری بگذرانید و در زمان‌های مشخص کارتان را ارزیابی کنید.



منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.