کسب و کار

کسب و کار

مجله ی آموزشی کسب و کار و انگیزه
کسب و کار

کسب و کار

مجله ی آموزشی کسب و کار و انگیزه

چگونه با ارز های دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟

این روزها که تب سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال داغ شده است همه به فکر بهترین راه برای سرمایه گذاری با سود بیشتر و احتمال ضرر کمتر هستند. اما خب در این میان ممکن است شتاب‌زدگی برای سود کردن باعث تصمیم گیری نادرست شود. در این نوشتار نهایت تلاش خود را کرده ایم تا تجربیات حوزه سرمایه گذاری را گردآوری کنیم تا از آن بهره ببرید.

فروش ارز دیجیتال

پیشنهادی به سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاران جدید معمولاً تمایل دارند یکی از این دو کار را انجام دهند که برای اولین بار به دنیای ارزهای دیجیتال پا گذاشته اند.

بعبارتی آنها:

  • ارزدیجیتال می‌خرند و نگه می‌دارند.
  • ترید می‌کنند و تلاش می‌کنند تا ارزهای خود را بیشتر کنند.

از بین این دو، عقلای این عرصه می‌گویند که نگه داشتن (HODL) یک استراتژی بهتر برای معامله‌گران جدید است، اما بیشتر از این، هر دو استراتژی در صورت اجرای نادرست برای معامله‌گران جدید کمی خطرناک هستند.

یادتان باشد که این دو، خیلی خیلی متفاوت هستند. با وجود اینکه استثناهایی هم وجود دارد، ولی برای اکثر افراد بهترین استراتژی این است که خرید کنند و آن را نگه دارند. کمی ارز دیجیتال معروف مانند بیت‌کوین، ایتریوم، دش یا لایت کوین بخرید، آن را به صورت آفلاین، به عنوان مثال روی یک درایو یواس‌بی، کیف‌پول کاغذی یا یک سخت افزار قرار دهید، بگذاریدش توی کشوی جوراب‌ها، در آن را قفل و کلیدش را هم ترجیجا گم کنید. اصلا اخبار را هم دنبال نکنید. نگران بالا پایین شدن‌های شدید آن نباشید و به پیش‌بینی‌های نابودی کوین‌های نازنین‌تان از رسانه‌های معروف هم توجهی نکنید.   تنها کاری که باید بکنید این است که بخرید، نگه دارید و فراموشش کنید. بعد از یکی-دو سال، آنها را از گنجه بیرون بکشید، کمی از آنها را بفروشید و با سود آن کمی دیگر کوین بخرید. و همین فرآیند را تا هر موقع که خواستید ادامه ‌دهید. اما اگر می‌خواهید ترید کنید، داستان کاملا متفاوت است. به این معنی است که می‌خواهید به طور مرتب وارد بازار شوید و از آن خارج شوید. برای این کار قوانین بازی ساده هستند: ارزان بخرید، گران بفروشید. شاید بگوید‌: «نه بابا!‌ راست می‌گی؟!» اما باور کنید کار به این سادگی‌ها هم نیست. این بازی دو بخش ساده دارد: پول درآوردن؛ برباد ندان پول به دست آمده. اکثر افراد در قسمت دوم است که کشتی‌هایشان به گل می‌نشیند. همه در بازاری که در حال صعود است سود می‌کنند،‌ اما بلافاصله پولشان را از دست می‌دهند. اما سوال بعد؛  باید از خودتان بپرسید که آیا پول اضافه‌ای برای سرمایه‌گذاری دارید؟‌ حتما با خودتان فکر می‌کنید منظورم از پول اضافه چیست؟ شاید باورتان نشود اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تعریف خوبی از پول اضافی دارد. با اینکه آنها چندین دهه در مقابل یک کلاه‌بردار عظیم هرمی کاری نکردند و  گذاشتند قسر دربرود، اما گاهی هم به یک دردهای می‌خورند! با وجود اینکه من خیلی هم موافق قوانین سرمایه‌گذاری کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیستم، قانونی که فقط به ثروتمندان اجازه سرمایه‌گذاری می‌دهد، نه خرید و فروش کنندگان روزانه (افرادی که در ۵ روز کاری بیش از ۴ بار خرید و فروش می‌کنند). طبق این قانون شما باید حداقل ۲۵ هزار دلار داشته باشید تا بتوانید در بازارهای سنتی به طور روزانه ترید کنید (که به‌هرحال شامل بازار کریپتو کارنسی هم نمی‌شود)،‌ اما چنین قانونی چندان بی‌راه هم نیست. اعدادی که آنها انتخاب کرده‌اند بی‌معنی و دل‌بخواهیست، اما با منطقی که پشت این قوانین وجود دارد موافقم.

 

 

«آنها سعی می‌کنند افراد را دربرابر از دست دادن پولی که ندارند حفظ کنند»

فقط به اندازه‌ای سرمایه گذاری کنید که از دست‌دادنش شما را بیچاره نمی‌کند. اگر پول زیادی ندارید، از یک مبلغ کوچک شروع کنید. برای سرمایه گذاری، وام نگیرید و از باجناق‌تان هیچ پولی قرض نکنید. این کارها با زندگی و آینده شما بازی می‌کند. اما به هر حال در صورتی که وارد بازار ارزهای دیجیتال شده اید و قصد ترید دارید ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا از اشتباهات مرگبار احتمالی جلوگیری کنید.

 

 

اشتباه شماره ۱:‌ فکر می کنید تحلیل تکنیکال معجزه می‌کند

مقالات بسیار زیادی وجود دارد که به شما می‌گوید تحلیل تکنیکال راهی‌ست برای یک شبه پولدار شدن یا اینکه تحلیل تکنیکال کاملا مزخرف است. جز این دو حالت دیگری وجود ندارد. این طرز تفکر صفر و یکی است. تفکر صفر و یکی دیوانگی محض است. اصلا یکی از نشانه‌های حماقت است. نویسنده‌ها به آن می‌گویند جنون سیاه و سفید. در ترید کردن جایی برای خرافات وجود ندارد. هیچ سیستمی بدون عیب و نقص نیست، اما هر کدام چیزی دارند که به شما بیاموزند. یک سیستم فقط به اندازه نتایج عملی که می‌توان از آن گرفت ارزشمند است. اینکه مردم چه نظری در مورد آن دارند هیچ ارزشی ندارد. آنچه از هر سیستم برای شما کاربرد دارد را برای خودتان نگه دارد و بقیه را پشت در بگذارید، لازم نیست که کل سیستم را دور بریزید. تحلیل تکنیکال فقط یک ابزار است. مسیری برای افتخارات بی‌حدومرز نیست و از آن طرف صددرصد بی‌ارزش نیست. جایی میان این دو قرار دارد. به عنوان یک دستور‌العمل عمل می‌کند که به شما کمک می‌کند پول درآورید.

 

 

اشتباه شماره ۲: همه چیز را خیلی پیچیده کردن

سایت‌ها و کتاب‌های زیادی وجود دارند که الگوی نمودارها را آموزش می‌دهند. اما آیا می‌خواهید راز نمودارهای شمعی مرموز و باستانی ژاپنی را کشف کنید؟ نظرتان در مورد اینکه عمیق‌تر شیرجه بزنید و به یک تریدر آنلاین با هر سرعتی که خودتان می‌خواید تبدیل شوید چیست؟ یا شاید می‌خواهید هر الگویی که تاکنون کشف شده را بشناسید؟ تمامش کنید!‌ مشکل اینجاست که خیلی زود به ابرها هم که نگاه کنید دنبال الگو خواهید کشت و می‌خواهید در گذر بادها هم دنبال نقطه بازگشت باشید. هرکجا که نگاه کنید الگو می‌بینید و الگو. بیشتر الگوها کاملا بی‌معنی هستند. نسبت به اینکه سکه بیندازید فقط ۵ درصد شانس موفقیت دارند. و این اصلا خوب نیست. بهتر است که همه چیز را ساده در نظر بگیرید. الگوهای پایه را یاد بگیرید، خوب یادشان بگیرید.

 

 

اشتباه شماره ۳:‌ دیدن الگوهای خیالی

یکی از اشتباهات رایجی که خیلی زیاد در تریدرهای تازه‌کار می‌بینم این است که می‌خواهند هزاران الگو از پرچم‌های صعودی (bull flag) تا الگوهای سر و شانه و الگوهای سر و شانه معکوس را حفظ کنند تا بتوانند همه جا آنها را پیدا کنند. بعضی روزها واقعا روز ترید نیست. باید از بازی بیرون بمانید یا صبر کنید تا بالاخره الگویی شکل بگیرد.

 

 

اشتباه شماره ۴: ترجیح دادن نمودارهای کوتاه مدت به بلند مدت

الگوهای بلندمدت برای ترید خیلی آسان‌تر از الگوهای کوتاه ‌مدت هستند. احتمال اینکه الگوهای کوتاه مدت خیالی باشند خیلی بیشتر است. اما الگوهای بلند مدت که طی چندین هفته یا یک ماه شکل می‌گیرند وزن بسیار بیشتری دارند. شما باید ببینید یک کوین طی یک هفته، چند هفته، یک ماه، سه ماه و یک سال چگونه است. هرچه عقب‌تر بروید نمودار واضح‌تر می‌شود.

 

 

اشتباه شماره ۵:‌ بیش از حد ترید کردن

این یکی مشکلی قدیمی و رایج است. هر کسی این اشتباه را می‌کند. من هم از این قاعده مستثنا نبودم و شما هم نخواهید بود، قول می‌دهم. پول درآوردن هیجان انگیز است. وقتی که یک سود ۴۰ درصدی کنید، هورمون‌های شادی در مغزتان منفجر می‌شوند و باعث می‌شوند که احساس سرخوشی زایدالوصفی سراپای وجودتان را بگیرد. سود بیشتری می‌خواهید و با عجله به بازی برمی‌گردید. ترس از دست پول هم وحشتناک است. وقتی بازار روی خشن خود رو به شما نشان می‌دهد، ترس گلوی شما را فشار می‌دهد و شروع می‌کنید به ریختن عرق سرد و خون با سرعت زیادی در رگ‌های شما پمپاژ می‌شود. با سرعت هر چه تمام‌تر هر چه دارید را می‌فروشید که بیش از این ضرر نکنید. وقتی به خودتان بیایید می‌بینید که فقط در یک روز یا حداکثر چند روز طی پنج ترید خرید کرده‌اید و باز پولتان را بیرون کشیده‌اید، مقدار زیادی پول خرج صرافی‌ها کرده‌اید و هیچ چیزی هم به دست نیاورده‌اید. این یک اشتباه خیلی بزرگ است. شاید بزرگ‌ترین اشتباهی باشد که تریدهای تازه‌کار می‌تواندد مرتکب شوند و من هم قطعا بارها و بارها مرتکبش شده‌ام.

 

 

اشتباه شماره ۶: در نظر نگرفتن اشتباهات پیش‌بینی نشده

این یکی از همه بدتر است. خیلی هم موذی است. دقیقا وقتی که کمی پول درآوردید به شما حمله می‌کند و گلوی شما را می‌برد. ست کلرمن، در کتابش یعنی حاشیه‌ی امن که یکی از کتاب‌های قدیمی در زمینه‌ی ترید در اوایل دهه‌ی ۹۰ است برای تریدرهای زبده یک دستورالعمل نهایی ارائه می‌کند:‌ برای خودتان حاشیه‌ای را برای اشتباهات پیش‌بینی نشده در نظر بگیرید. سعی کنید این حاشیه بسیار بزرگ باشد. این کتاب به تجدید چاپ رسید و قیمتش به صدها یا هزاران دلار خواهد رسید اما شما لازم نیست چنین پولی را برای کتابی بپردازید که چیزهایی واضح را به شما بگوید. در عوض این پول را وارد بازار کنید. تنها چیزی است که لازم است از این کتاب بدانید همین است: حاشیه امنیت وقتی به دست می آید که خرید چیزهایی که می‌خواهید روی آنها سرمایه‌گذاری کنید با قیمتی به اندازه‌ی کافی پایین‌تر از ارزش پایه‌ی آن باشد تا در برابر خطای انسانی، بدشانسی، یا نوسانات شدید در دنیایی که به شدت پیچیده، غیرقابل پیش‌بینی و به سرعت در حال تغییر است، محافظت شود. این را آویزه‌ی گوشتان کنید. وقتی که معنی این جمله را متوجه شوید، درس اصلی درمورد خرید و فروش کریپتو یا در واقع هر چیز دیگری را فرا گرفته‌اید.

 

 

اشتباه شماره ۷: سرمایه گذاری دار و ندارتان

ترید کردن بازی پوکر نیست. همین الان سعی کنید این حقیقت را از ته دل بپذیرید. اگر هر چه پول دارید را روی فقط چند کوین سرمایه گذاری کنید، یعنی با دم شیر بازی می‌کنید. باورتان نمی‌شود من چندین بار این اشتباه را مرتکب شده‌ام، چون اشتباه واقعا ساده‌ای است. اتفاقی که می‌افتد این است:‌ اولین کوینی که الان در قعر قیمتش است پیدا کرده‌اید. کوینی که طی ماه گذشته، ۵۰ درصد ارزشش را از دست داده‌ است و به نظر می‌رسد دیگر از شیب نزولی‌اش بیرون آماده و به خنثی تبدیل می‌شود یا جتی با سرعت به سمت بالا شتاب می‌گیرد. پس توکل می‌کنید و کمی از پولتان را،‌ چیزی حدود ۵درصد تا ۱۰ درصد، روی آن کوین سرمایه‌ گذاری می‌کنید. کوین شروع می‌کند به بالا رفتن و کمی دیگر پول وارد می‌کنید. تا حالا که همه چیز خوب بوده. اما بعد از مدت نه چندان زیادی با خودتان فکر می‌کنید «از اولش هم باید تمام پولم را صرف این کوین می‌کردم، اگر این کار را کرده بودم الان چقدر پول بیشتری نصیبم شده بود.» و این دقیقا کاری است که دفعه بعد انجام می‌دهید. ۱۰۰ درصد پولتان را وارد می‌کنید. ممکن است یک بار یا دو بار جواب بدهد. اما ممکن است به طور ناگهانی دیگر جواب ندهد. ممکن است نقطه‌ای که شما فکر‌ می‌کنید، پایین‌ترین قیمت نباشد یا یک خبر بد یک صعود احتمالی را از بین ببرد. به سودهای کوچک راضی باشید. همه‌چیز را با هم ریسک نکنید و در نتیجه همه‌چیز را با هم نبازید. از کم شروع کنید و زیاد رشد کنید.

 

فروش ارز دیجیتال

آهسته و پیوسته همیشه برنده مسابقه است

تریدرهای لاک‌پشتی در بلند مدت پول در می‌آورند. خرگوش‌ها پولشان را از دست می‌دهند. اگر می‌شنوید که آقا یا خانمی در طی دو ماه ۱۰۰۰ درصد سود کرده، شک نکنید ماه آینده ۱۵۰۰ درصد ضرر می‌کند. ریسک‌های بزرگ و در نهایت از دست دادن‌های بزرگ دو روی یک سکه هستند. اما اگر یک استراتژی محافظانه کارانه پیش بگیرید، ساده بگیرید و با هر شاخص عجیب و غریبی که می‌بینید کنترل‌تان را از دست ندهید، می‌توانید از ترید کردن پول دربیاورید. اصلا آسان نیست، اما غیرممکن هم نیست. و اگر به مدت کافی این کار را انجام دهید ممکن است ترید به منبع درآمد اصلی شما تبدیل شود.


منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.