کسب و کار

کسب و کار

مجله ی آموزشی کسب و کار و انگیزه
کسب و کار

کسب و کار

مجله ی آموزشی کسب و کار و انگیزه

مهم ترین عامل موفقیت یک کسب و کار اینترنتی چیست؟

این راز ساده رو شما می دونید اما اونقدر ساده است که نادیده گرفته میشه. علی الخصوص در کشور ما که این موضوع بسیار نادیده گرفته میشه.

در حالت کلی در تمامی مدل کسب و کارها دو نوع رویکرد نسبت به کسب و کار وجود داره. به عبارتی میگن این کسب و کار مدلش یا محصول محور هست یا مشتری محور.

یعنی اینکه کسب و کار بر روی فروش محصول تمرکز کرده یا بر روی مشتری و اینکه مشتری چی می خواد.

  

مدل های سنتی که هم اکنون نیز وجود دارند بر محوریت محصول تکیه زدند. یعنی برای این مدل کسب و کارها، فروش محصول در اولویت قرار دارد. به عبارتی می خواهند از یک محصول به حد زیادی بفروشند و سپس به یک محصول دیگر روی بیاورند و همین طور این شیوه رو ادامه بدن. نمونه های بارز این مورد شرکت های خودرو در کشور ما هستند که بر روی کیفیت نگاه چندان مشتری مدارانه ای ندارند و صرفا تولید محصول در اولویت است و پس از مدتی که آن محصول به حد کافی فروخته شد، شروع می کنن به ساخت یک محصول جدیدتر.

اما یک رویکرد بسیار مهم تری وجود داره که عامل موفقیت هر مدل کسب و کاری است و اون رویکرد، رویکرد مشتری محوری است.

در این رویکرد مشتری حرف اول و آخر را می زند. یعنی مشتری تعیین می کند که چه نیازهایی دارد و چه نوع محصولی مورد علاقه اوست.

در مثال شرکت خارجی که کفش خاص مشتری را تولید می کرد شاید در ابتدا اینطور به نظر برسد که این شرکت کاملا مشتری مدار بوده اما مشتری محوری به این معنا نیست که ما نیازهای مشتری را در نظر نگیریم. یعنی در همین مثال، شرکت باید اینگونه برخورد می کرد که آیا با مشتریان کفش سر و کله دارد یا با طراحان کفش؟ به عبارتی مشتری کفش در اینجا طراح کفش نیست و شاید اگر کفشی را نیز مدلش را ارائه داده است اصلا مناسب او نباشد چرا که او از دید طراحی برخوردار نیست.

مطلبی می خواندم که آقای هنری فورد گفته بود اگر از مردم می پرسیدم چه چیزی نیاز دارند آنها می گفتند اسب های تندرو. به عبارتی رویکرد مشتری محور بر این مبنا استوار است که شما بتوانید نیاز واقعی مشتری را بشناسید و متناسب با نیاز او محصول را ارائه دهید.

در مدل کسب و کار اینترنتی نیز دقیقا شما باید رویکرد مشتری محوری را اصل کسب و کار خودت قرار دهید و بدانید که کسب و کار بر پایه مشتری ساخته می شود.

شما ممکن است یک محصولی تولید کرده باشید اما باید این محصول را از دیدگاه مشتری و نیاز مشتری نیز بسنجید و در صورتی که کسب و کار شما دغدغه ای را از مشتری برطرف کند( حتی ممکن است خود مشتری نیز آن را نشناسد) در این صورت شما برنده خواهید شد.

پس مهم ترین راز موفقیت در هر کسب و کاری، مشتری آن کسب و کار است. مشتریان تان را بشناسید و آنها را در اولویت اول کسب و کارتان قرار دهید. اگر اولویت کسب و کارتان فروش باشد در این صورت دیر یا زود شما نیز باید بار خود را ببندید و به لیست سیاه کسب و کارهای گذشته بپیوندید.

ممنونم که این مطلب رو مطالعه کردید.


منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.